Elena Madrussan

is Full Professor of Education at the Department of Foreign Languages and Literatures and Modern Cultures of the University of Turin. She mainly deals with philosophy of education. In addition to several essays she has published the following works: La pedagogia dell’assurdo. Albert Camus come educatore, Roma, Anicia, 2000 [Pedagogy of absurd. Albert Camus as Educator]; La parola nuda. Scritture di confessione e pedagogia del disvelamento, Torino, Tirrenia Stampatori, 2003 [The bare word. Writing of confession and pedagogy of disclosure]; Il relazionismo come paideia. L’orizzonte pedagogico del pensiero di Enzo Paci, Trento, Erickson, 2005 [The Relationism as paideia. The educational horizon of Enzo Paci’s Thought]; Le pagine e la vita. Studi di fenomenologia pedagogica, Torino, Tirrenia Stampatori, 2008 [Textes and Life. Studies in educational Phenomenology]; Forme del tempo / Modi dell’io. Educazione e scrittura diaristica, Como-Pavia, Ibis, 2009 (Stilo d’oro – XX International Award of Pedagogy “Raffaele Laporta”) [Shapes of Time / Ways of Self. Education and diaristic writing]; Briciole di pedagogia. Cinque note critiche per un’educazione come inquietudine, Roma, Anicia, 2012 [Scraps of Pedagogy. Five critical notes on Education as disquiet]; Educazione e inquietudine. La manoeuvre formativa, Como-Pavia, Ibis, 2017 [Education and disquiet. The shaping manoeuvre] (Premio S.I.PED. 2018). She has been working in «Paideutika» since its foundation and currently she is its Editor-in-Chief.


Collaborations for Paideutika

 

  1. Editoriale N. 29 Nuova Serie – Anno XV 2019 – L’educazione tra norma e trasgressione
  2. Elena Madrussan, Decostruire scrivendo. L’educazione dopo il journal intime
  3. Editoriale N. 28 Nuova Serie – Anno XIV 2018 – Sulla violenza
  4. Editoriale N. 27 Nuova Serie – Anno XIV 2018 – Prossimità e distanze
  5. Editoriale N. 26 Nuova Serie – Anno XIII 2017 – Insegnamento, Insegnanti, Libertà
  6. Editoriale n. 25 Nuova serie – Anno VIII – 2017 – Educare nel sociale
  7. Editoriale n. 24 Nuova Serie – Anno XII 2016 – I dannati della terra ?
  8. Editoriale n. 23 Nuova Serie – Anno XII 2016 – Pensare l’educazione oltre le derive del presente
  9. Elena Madrussan, Disquiet of education between drifts, wrecks, horizons. The deceived turmoil of our time
  10. Elena Madrussan, Disquiet of education between drifts, wrecks, horizons. The deceived turmoil of our time
  11. Editoriale N. 22 Nuova Serie – Anno XI 2015 – Contrappunti
  12. Editoriale N. 21 Nuova Serie – Anno XI 2015 – Senso e azione in educazione
  13. Editoriale, N. 20 Nuova Serie – Anno X 2014 – Senso e azione
  14. Editoriale, N. 19 Nuova Serie – Anno X 2014 – Poetiche del gesto
  15. Editoriale, N. 18 Nuova Serie, Anno IX 2013 – Geografie del corpo
  16. Editoriale, N. 17 Nuova Serie – Anno IX 2013 – Per un’educazione come critica dell’educazione
  17. Elena Madrussan, At the beginning: the educational bet
  18. Editoriale, N. 16 Nuova Serie – Anno VIII 2012 – Intellettuali Educatori
  19. Editoriale, N. 15 Nuova Serie – Anno VIII 2012 – Logiche di dominio
  20. Editoriale, N. 14 Nuova Serie – Anno VII 2011 – Potere e formazione
  21. Elena Madrussan, Education and organization phenomen. Brief critical analysis of a cultural model
  22. Editoriale N. 13 Nuova Serie – Anno VII 2011 – Drammaturgie della giovinezza
  23. Elena Madrussan, Decostruire scrivendo. L’educazione dopo il journal intime – Paideutika N. 8 – Nuova serie – Anno IV – 2008
  24. Elena Madrussan, “Che cosa può un uomo?” Appunti su Monsieur Teste e la manoeuvre formativa – Paideutika N. 3 – Nuova Serie – Anno II – 2006