Elena Madrussan
is Full Professor of Education at the Department of Foreign Languages and Literatures and Modern Cultures of the University of Turin. She mainly deals with philosophy of education. In addition to several essays she has published the following works: La pedagogia dell’assurdo. Albert Camus come educatore, Roma, Anicia, 2000 [Pedagogy of absurd. Albert Camus as Educator]; La parola nuda. Scritture di confessione e pedagogia del disvelamento, Torino, Tirrenia Stampatori, 2003 [The bare word. Writing of confession and pedagogy of disclosure]; Il relazionismo come paideia. L’orizzonte pedagogico del pensiero di Enzo Paci, Trento, Erickson, 2005 [The Relationism as paideia. The educational horizon of Enzo Paci’s Thought]; Le pagine e la vita. Studi di fenomenologia pedagogica, Torino, Tirrenia Stampatori, 2008 [Textes and Life. Studies in educational Phenomenology]; Forme del tempo / Modi dell’io. Educazione e scrittura diaristica, Como-Pavia, Ibis, 2009 (Stilo d’oro – XX International Award of Pedagogy “Raffaele Laporta”) [Shapes of Time / Ways of Self. Education and diaristic writing]; Briciole di pedagogia. Cinque note critiche per un’educazione come inquietudine, Roma, Anicia, 2012 [Scraps of Pedagogy. Five critical notes on Education as disquiet]; Educazione e inquietudine. La manoeuvre formativa, Como-Pavia, Ibis, 2017 [Education and disquiet. The shaping manoeuvre] (Premio S.I.PED. 2018). She has been working in «Paideutika» since its foundation and currently she is its Editor-in-Chief.
Collaborations for Paideutika
- Editoriale N. 29 Nuova Serie – Anno XV 2019 – L’educazione tra norma e trasgressione
- Elena Madrussan, Decostruire scrivendo. L’educazione dopo il journal intime
- Editoriale N. 28 Nuova Serie – Anno XIV 2018 – Sulla violenza
- Editoriale N. 27 Nuova Serie – Anno XIV 2018 – Prossimità e distanze
- Editoriale N. 26 Nuova Serie – Anno XIII 2017 – Insegnamento, Insegnanti, Libertà
- Editoriale n. 25 Nuova serie – Anno VIII – 2017 – Educare nel sociale
- Editoriale n. 24 Nuova Serie – Anno XII 2016 – I dannati della terra ?
- Editoriale n. 23 Nuova Serie – Anno XII 2016 – Pensare l’educazione oltre le derive del presente
- Elena Madrussan, Disquiet of education between drifts, wrecks, horizons. The deceived turmoil of our time
- Elena Madrussan, Disquiet of education between drifts, wrecks, horizons. The deceived turmoil of our time
- Editoriale N. 22 Nuova Serie – Anno XI 2015 – Contrappunti
- Editoriale N. 21 Nuova Serie – Anno XI 2015 – Senso e azione in educazione
- Editoriale, N. 20 Nuova Serie – Anno X 2014 – Senso e azione
- Editoriale, N. 19 Nuova Serie – Anno X 2014 – Poetiche del gesto
- Editoriale, N. 18 Nuova Serie, Anno IX 2013 – Geografie del corpo
- Editoriale, N. 17 Nuova Serie – Anno IX 2013 – Per un’educazione come critica dell’educazione
- Elena Madrussan, At the beginning: the educational bet
- Editoriale, N. 16 Nuova Serie – Anno VIII 2012 – Intellettuali Educatori
- Editoriale, N. 15 Nuova Serie – Anno VIII 2012 – Logiche di dominio
- Editoriale, N. 14 Nuova Serie – Anno VII 2011 – Potere e formazione
- Elena Madrussan, Education and organization phenomen. Brief critical analysis of a cultural model
- Editoriale N. 13 Nuova Serie – Anno VII 2011 – Drammaturgie della giovinezza
- Elena Madrussan, Decostruire scrivendo. L’educazione dopo il journal intime – Paideutika N. 8 – Nuova serie – Anno IV – 2008
- Elena Madrussan, “Che cosa può un uomo?” Appunti su Monsieur Teste e la manoeuvre formativa – Paideutika N. 3 – Nuova Serie – Anno II – 2006