PAIDEUTIKA
Notebooks on Education and Culture
36 – New Series – Year XVIII 2022
Pedagogical transformations in contemporary world.
Perspectives of Philosophy of Education in Italy (II)
Editors: Elena Madrussan and Mino Conte
This is an informative webpage: only abstracts are provided.
Open access articles are available at https://paideutika.journals.publicknowledgeproject.org/index.php/paideutika/index
Editorial by Elena Madrussan e Mino Conte
PAPERS
Vasco D’Agnese, Plato’s Cave. A Tale of Coercion and Obedience. Untangling the Knot between Education, Constriction and Truth
Mimmo Pesare, Chiara Agagiù, Subjectivation and Psychopedagogy of the Subject. For a Lacanian-oriented Philosophy of Education
Giancarla Sola, Francesca Marcone, Ilaria Barbieri, Edoardo Valter Tizzi, Le tre filosofie: della formazione, dell’educazione, dell’istruzione
BOOK REVIEWS
Enza Colicchi, I valori in educazione e in pedagogia (by Maria Chiara Michelini)
Daniel Mendelsohn, Three Rings: A Tale of Exile, Narrative, and Fate, trad. it. Tr e Anelli. Una storia di esilio, narrazione e destino (by Gianmarco Pinciroli)
Lamberto Borghi, (Introduzione di C. Betti e F. Cambi), Educazione e autorità nell’Italia moderna (by Silvano Calvetto)
Luigi Saragnese, I comunisti e la scuola. La politica scolastica del Partito comunista italiano, dalla Liberazione al Congresso di Rimini (1945-1991) (by Silvano Calvetto)
Massimo Baldacci, Praxis e concetto. Il linguaggio della pedagogia (by Alessandro Casula)
Cornelius Castoriadis, La rivoluzione democratica, (Introduzione e cura di Fabio Ciaramelli) (by Gianluca Giachery)
Nick Land, Nessun futuro. Scritti 1995-2007 (by Gianluca Giachery)
Readings from France
Simone de Beauvoir, Les inséparables (by Marta Baravalle)